Last, but not least! I'm coming home! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu Last, but not least! I'm coming home! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu

Last, but not least! I'm coming home!

Blijf op de hoogte en volg Marlon

02 Juni 2014 | Thailand, Bangkok

Ja hoor, na onmeunig veel reisverslagen is hier dan mijn laatste reisverslag. Hoe ontzettend snel de tijd voorbij is gevlogen is onvoorstelbaar.

Hier dan mijn laatste onderdeel van mijn reis in Vietnam.
Vanuit Hoi An ging ik in de bus naar Halong Bay. De eerste stop was in Hue na een rit van 5 uur in een bloedhete bus. In Hue werd ik overgezet in een slaapbus naar Hanoi. Deze rit duurde nog eens 12 uur. Nou noemen ze een slaapbus wel zo, echt slapen komt er niet van. De wegen zijn hier niet rechtuit. Het zijn veel bochten met veel gaten en als je dan eindelijk ligt word je wel zo heen en weer geschud dat er van slapen weinig komt.
Toen ik in Hanoi aan kwam moest ik op zoek naar het reisbureau die mij naar Halong Bay zou brengen. In een taxi gestapt die de weg wel wist. Een veel te vrolijke taxi chauffeur die speciaal een cd had gebrand voor toeristen. Alle foute engelse hits kwamen voorbij. Hij vond het volgens mij erg gezellig met mij want speciaal voor mij zette hij Celine Dion op. De romantische Titanic song galmde door de speakers en ik kreeg een hele serenade toegezongen. Heel erg prettig na zo’n 17 uur, in een bus zonder slaap, vroeg in de ochtend.
Gelukkig wist hij het reisbureau meteen te vinden. Deze zette mij achterop de scooter met mijn grote backpack door naar de volgende bus. Omdat mijn bus vanuit Hue naar Hanoi wat vertraging had kwam ik als laatste bij de kleine bus aan die ons naar Halong Bay ging brengen. Mensen keken mij beschuldigend aan. Alsof ik dit kan helpen!
Omdat ik de laatste in de bus was kreeg ik ook de geweldigste plek. Strak voorin op een soort van krukje. Wel mooi uitzicht, niet comfortabel. Nog eens zo’n 4 uur in de bus op naar Halong Bay!
Na een trip als deze kan je je voorstellen dat ik voorlopig wel even klaar ben met dat busreizen. Maar he! Je wil wat zien in een korte tijd! En ik heb op deze manier een hoop tijd bespaard!

Aangekomen in Halong Bay werd ik door een gids naar een andere gids gebracht. Het leuke aan alles in Vietnam is dat de gids alles weet, maar zelf heb je geen idee wat er gaat gebeuren. Wanneer je hier na vraagt om te checken of ze op de hoogte zijn, is het antwoord altijd, jajaja.
Kortom, komt wel goed! Op vol vertrouwen volgde ik maar de gids, de man die alles weet!

Op de boot aangekomen allemaal leuke nieuwe mensen ontmoet die ook alleen reizen. Gezellige club. De eerste stop met onze boot was bij de grotten. Deze grotten noemen ze Heaven. Zo zag het er ook uit, leuk om hier binnen kijkje te nemen en te realiseren dat het pas ontdekt is in 1992.
Met mooie verlichting was deze grot een mooi gezicht!

Daarna terug op de boot. De gids weet waar we heen gaan, dus hem gewoon volgen! Onze volgende stop was bij de floating village, een drijvend dorp. Hier konden we kajakken tussen de huizen door. Blijkbaar had ik dit dus niet inclusief. Ik weet zelf van niks, maar de gids weet alles! Was ook maar een klein rondje kajakken dus deze ronde liet ik maar even aan mij voorbijgaan om extra te betalen.

De volgende stop was bij een eiland. Een aantal mensen bleven hier overnachten in plaats van op de boot dus gingen er hier af. Wij zijn nog een stukje verder gevaren en daar mochten we zwemmen.
De zon begon al langzaam onder te gaan en het zeewater was heerlijk na een akelig lange dag voor mij. Geweldig tussen allemaal grote rotsen en bergen om hier te zwemmen met een ondergaande zon. Wauw! Echt genieten.

Lekker gedoucht in onze cabine waar ik een bed deelde met een andere meid uit finland. Daarna kregen we alweer avond eten op de boot. Dit was gelukkig wel inclusief. Behalve de dure biertjes niet. Drinken was sowieso niet inclusief en jj mocht niet aan land of van anderen drinken kopen omdat dan de booteigenaar natuurlijk geen winst maakte. Toch kwamen er van die vrouwtjes op kleine bootjes naast onze grote boot varen om ons dingen proberen te verkopen. Goedkoper water dus altijd doen! Deze vrouwen hebben echt een hele supermarkt op hun kleine bootje zitten! Erg leuk om te zien.
.
Na het eten boven op het dek heerlijk genoten van mijn biertje en de avondzon.
Gezellig wat gedronken met z’n allen. Erg leuk.
Twee vietnamesen hadden van het bootvrouwtje slakken, krabben en schelpen gekocht. Dit hadden ze klaar laten maken door de keuken. Heerlijk!! Wij mochten meegenieten. Echt vers zeevoedsel en het smaakte erg lekker! Beter een zeeslak bij de borrel dan een chippie!
Krabeitjes die normaal een dure delicatesse zijn kon ik er zo uitpeuteren! Genieten. De zeeslakken waren wat lastig om uit de schelp te krijgen, maar al gauw kreeg ik de smaak te pakken! Topavond!

Daarna op de boot geslapen, in een bed waar ik de veren doorheen voelde en de airco blijkbaar niet inclusief was. Wauw wat warm, nou ben ik heel wat gewend in Cambodja maar dit benauwde hok was niet te harden. Hier helaas geen ventilator. Niet zo bijster best geslapen terwijl ik dit de afgelopen nacht ook al niet had gedaan. Wel erg leuk om een nacht op een boot door te brengen. Gelukkig geen hoge golven op de zee dus geen last van zeeziekte!

Volgende ochtend lekker genoten van de douche want ik heb geen idee wanneer de volgende douche komt. Dat weet alleen de gids!
We kregen een andere gids en ik hoopte maar dat hij alles weet! Want de gids weet alles! Vol vertrouwen hem maar volgen.

Na een goed ontbijt gingen we alweer terug naar het vaste land. Daag mooie bergen midden in de zee, daag Halong Bay! Genoten van het boottochtje want het was weer bijzonder mooi!

Hierna weer met de bus terug naar Hanoi! Je raad het al, een volgestampte bus, 4 uur rijden. Genieten! Past best, Vietnamese style!
Gelukkig wist deze gids dat hij mij af moest zetten bij het reisbureau en dit regelde hij dan ook. Heel veel tijd in Hanoi had ik niet want twee uur later ging de bus naar Sapa alweer!

En doooorrrr! Ik heb maar een paar dagen de tijd dus ik probeer zoveel mogelijk te zien in een korte tijd. Nou dat lukt aardig kan ik je vertellen!
Mijn grote backpack dit keer bij het reisbureau laten staan en alles, wat ik nodig had, in de kleine tas gepropt. Met een slaapbus richting Sapa een rit van 12 uur! Je raad het al, slapen werd natuurlijk weer niks. Jeej! Maakt niet uit, slapen kan thuis wel weer!
Wel een hele mooie rit tussen de bergen door. Bijzonder hoe wisselend het landschap in Vietnam is.

Aangekomen in Sapa en ook hier moest ik op een gids wachten, want die weet alles. Gelukkig kwam er een man aan waar mijn naam op de lijst stond! Gewoon vertrouwen op de vietnameze manier van organiseren. Want hoe ongeorganiseerd het er ook uit ziet. Ze regelen het uiteindelijk allemaal wel.

Ik werd afgezet bij een hotel waar ik een heerlijk ontbijt kreeg. Een geweldig mooi uitzicht waardoor ik even het gevoel kreeg alsof ik in Oostenrijk zat. Hele mooie bergen!
Hierna kregen we het programma uitgelegd voor de komende twee dagen. De eerste dag zouden we 15 km wandelen en slapen in een homestay. De volgende dag naar de waterval en daarna terug naar het hotel.

Na een stevig ontbijt toch de slippers na drie maand maar weer gewisseld voor wandelschoenen, blij dat ik die nog bij me had gehouden want deze had ik wel nodig. De wandeling was wel goed te doen, maar veel klim en klauterwerk. Wandelschoenen werkten perfect dus. Geweldige wandeling gehad! Wauw! Super mooi om dwars door de rijstvelden te lopen en alle locals aan het werk te zien. Er liepen veel locals met ons mee. Zij liepen op simpele slippertjes…. Vrouwtje van 70 die op de meest ingewikkelde paden loopt alsof ze 18 is. Ze doet dit natuurlijk al jaren, maar ineens voelden wij ons toch allemaal stijve harken!
De gids, ook een local, vertelde dat iedereen in het dorp blijft wonen en ze geen geld hebben om buiten de stad te reizen. Deze mensen leven dus nog steeds op de traditionele manier. Zo hebben ze allemaal nog hun eigen klederdracht, manier van werken en leven. Heel erg leuk om een kijkje te nemen. Zo zagen we de mensen op de rijstvelden werken, moeders die hun kind gewoon op hun rug hebben gebonden en de hele dag voor over gebogen staan om de rijstplantjes te plukken en te verplantten, mannen en jongens in de weer met een waterbuffel om de velden te bewerken. Nou zaten we wel hoog in de bergen, en is het hier ook wel een stukje koeler, maar met een stukje koeler is het nog steeds niet fris. Respect voor deze mensen hoe zij dag in dag uit werken op het land.
Zo liet de gids ons ook zien hoe ze hun kleren maken en verven. Ze maken hun kleren van marihuana planten. Ik weet dat er een heleboel kan met marihuana, maar ik had nog nooit gehoord van deze manier van verwerken!
Natuurlijk heb ik nog even gevraagd of ze het niet rookten, maar dat deden ze hier niet. Velden vol met marihuana planten allemaal om kleding te maken.
Dit is een best monnikenwerk kan ik je vertellen. Eerst bewerken ze de planten, daarna spinnen ze dit, om het vervolgens te weven, te verven, te naaien en dan alsnog te bewerken.
Een gemiddelde jurk die ze als klederdracht dragen kost dan ook zo’n jaar om te maken. Elke vrije moment van de dag proberen ze hier mee bezig te zijn. En zoveel vrije momenten hebben ze nou ook weer niet.

De gids heeft engels geleerd van alle toeristen die langs komen. En ze kan verdomd goed engels. Scholen geven alleen vietnamese lessen, dus moeten ze het zelf leren. Geweldig hoe ze dit zich eigen heeft gemaakt. Soms mist er een woord of kan ze het niet goed uitleggen, maar ze spreekt engels!

Na zo’n 15 km genieten van de geweldige terassen in de bergen vol rijstvelden kwamen we aan bij onze homestay. We ‘logeren’ bij een lokale familie.
Nou het voelde ook als een logeerpartijtje in de hooiberg bij pa en ma, maar dan zonder hooi.
Op zolder lagen allemaal terassen op de grond! Kies er maar eentje uit!

We kregen heerlijk eten en mochten daarna aan de lokale specialiteit. De rijstwijn! Nou ik kan je vertellen! Er is weinig wijn aan! Een beste shot met goed veel alcohol. Die ging er goed in. Erg gezellig gehad met de nieuwe groep mensen. De rijstwijn smaakte naar jenever, en soms leer je in het buitenland nog meer over je eigen land dan je denkt! Ik wist altijd wel dat jenever een nederlandse drank was, maar blijkbaar is het zo origineel dat geen enkele andere Europeaan het kent. Hoe ga je dan uitleggen waar rijstwijn naar smaakt!

Super leuke avond gehad met een leuke groep, twee meiden uit denemarken, groep van 4 uit spanje, twee meiden uit israel en ik. Leuk clubje en na twee flessen rijstwijn konden we allemaal goed slapen!

Volgende dag nog vroeg opgestaan en de zonsopgang proberen te zien, het was erg bewolkt dus dat was jammer, gauw terug mijn bed ingedoken en paar uur later heerlijk ontbijt gekregen! Mijn blaren van de vorige dag zagen er niet al te goed uit, maar helaas had ik mijn apotheek in mijn andere backpack bij het reisbureau laten liggen, dus gewoon die schoenen maar weer aan en door!
Mijn voeten zijn na 3 maand op slippers duidelijk geen schoenen meer gewend!

Op naar de volgende wandeling. Lopen ging niet al te lekker maar het uitzicht was het waard! We liepen door het bamboe bos naar de waterval. Een super uitzicht! Het was erg mooi weer en hoewel dat ons nog bezweter maakt, gaf het wel een veel mooier uitzicht! En dat is toch alles wat je wil!

Een stevige wandeling, goed stijl naar beneden, en daarna weer fijn stijl omhoog, bracht ons bij onze laatste plek om te lunchen. Hierna gingen we met de bus terug naar het hotel. Natuurlijk nog een groepsfoto met onze gids! Super twee dagen in Sapa gehad en een echte aanrader voor een ieder die naar Vietnam gaat! Het lijkt net alsof je weer in een compleet ander land bent!

Eenmaal terug zijn we nog even het stadje in gegaan en heb hier nog een paar leuke souvenirtjes kunnen scoren voor een leuke prijs. Ik blijf dat afdingen toch echt leuk vinden. Handelsbloed he!
Terug in het hotel wilde ik alvast een kamer boeken voor in Hanoi en alle tickets even gecontroleerd. Hier kwam ik erachter dat ik niet dinsdagavond vlieg maar maandagavond! Oeps! Kleine vergissing, en het tijdsverschil niet goed meegerekend.
Blij dat ik er nu achter kwam en niet mijn vlucht had gemist….
Minder handig en niet zo slim. Mijn welkomst comité op schiphol slinkt hierdoor i.v.m. het niet kunnen ruilen van werk. Hopelijk komt er nog iemand me ophalen!

Daarna met de nachtbus weer naar Hanoi. Gelukkig mijn laatste bus tijdens deze reis. Want ik kan geen bus meer zien. Onderweg enorm stormen en veel regen en onweer. Dan zien die Vietnamese bergen er toch een heel stuk anders en indrukwekkender uit. Gelukkig kon onze buschauffeur overal mooi langs manoeuvreren en ben ik veilig aangekomen in Hanoi. Iets te vroeg want het reisbureau waar ik mijn backpack heb achtergelaten (zodat ik die niet steeds hoef mee te zeulen) was nog niet open. Drie uur op straat wachten had ik ook geen zin in. Straatje verder gelopen en daar zat een klein hotelletje dus gevraagd of ik daar in de lobby voor drie uur mocht wachten. Dit vonden ze gelukkig oke.
Na zo’n drie uur in de lobby gewacht te hebben kon ik mijn tas ophalen bij het reisbureau. Hierna naar mijn hotel in Hanoi gegaan. Iets luxer dan ik gewend ben maar omdat het mijn laatste dagen zijn vond ik dat ik dit best verdiend had!

Een heerlijke kamer met een fijne badkamer! Top luxe! Even een dagje niks doen en lekker lui gedaan in mijn hotelkamer. Ook wel even fijn na al die georganiseerde toeristische tripjes. Volgende dag lekker door Hanoi gelopen en het Hoan Kiem meer rondgewandeld. Vietnamezen vinden het blijkbaar leuk om hun engels wat op te monteren want ik zat maar een half uurtje op een bankje maar in dat half uur hebben zo’n 7 vietnamezen me aangesproken. Of gewoon gezellig om te kletsen, of om te vragen waar ik vandaan kwam. Nou geloof me, nederlands voetbal doet het goed in Azië. In Cambodja wist iedereen al alles van nederlands voetbal, en dat is in vietnam niet anders. Ze weten nog bijna meer dan mij! Nou weet ik niet bijster veel, maar toch leuk om te zien dat ze hier zo mee bezig zijn.
Ook een grote stad Hanoi maar in mijn beleving wat minder druk dan Ho Chi Minh. Wel erg leuk om hier ook een dag door te brengen.

Volgende dag naar Bangkok! In Bangkok heb ik niet veel gedaan, bewust niet. Even aan mijn kleurtje werken en een hele dag heerlijk genoten van het zonnetje, zwembad, cocktailtje. Even een laatste vakantiedag voor ik weer in het vliegtuig stap naar huis!

Nou ik kan je vertellen dat het kleurtje goed gelukt is. Maar, mooi rood is niet lelijk!
Om 2 uur vannacht, Thaise tijd, vertrek ik dan toch echt naar huis! Vier maanden zijn voorbij gevlogen! Maar als ik terug kijk lijkt het wel een half jaar.
Nieuw zeeland, Bangkok, Cambodja en Vietnam.
Zo ontzettend veel gedaan, gezien, beleefd en ik ben heel erg blij dat ik dit allemaal heb mogen ervaren!

Het waren compleet verschillende ervaringen, de roadtrip samen met Emmelie en Nanda in Nieuw-Zeeland en genieten van het land en de natuur.
Het vrijwilligerswerk in Cambodja, in een vreemd land je eigen thuis creëren en wat kunnen betekenen voor anderen.
En ten slotte er op uit in mijn eentje door te backpacken in Vietnam.

Allemaal stuk voor stuk ervaringen die ik voor geen goud had willen missen en waar ik allemaal wat van geleerd heb!

Bedankt voor alle leuke en lieve reacties op mijn reisverslagen. Dit vond ik erg fijn. Leuk dat jullie me volgden in mijn avonturen en ervaringen!

Hoe heerlijk ik het reizen ook vind, het is fijn dat ik nu naar huis ga.
Reizen is elke dag uit je comfort zone stappen en dat geeft een superkick!
Maar het is een fijn idee om nu weer terug naar mijn eigen comfortzone te gaan.
Op naar mijn lieve vrienden en familie!

Ik zeg!

Leef vandaag,
Maak plannen voor morgen
Vier feest vanavond!

  • 02 Juni 2014 - 20:10

    Bert V.d.Vegt:

    Wat een verslag van wat jij allemaal heb meegemaakt deze vier maand prachtig. Nog een goede terug vlucht naar Nederland.

  • 02 Juni 2014 - 20:59

    Tonny:

    Bedankt voor alle mooie reisverhalen..... Soms had je bijna het gevoel dat je erbij was. Goeie en veilige terugreis. Zie je morgen.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlon

Gatsby Night in Cambodja, Siem Reap

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 4598
Totaal aantal bezoekers 20408

Voorgaande reizen:

14 Maart 2019 - 14 Mei 2019

Emigreren met Activity International

04 Februari 2014 - 04 Juni 2014

On Journey

Landen bezocht: