Holiday en Family Love - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu Holiday en Family Love - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu

Holiday en Family Love

Blijf op de hoogte en volg Marlon

24 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Heerlijk zomaar een weekje op vakantie!

Op naar Sihanoukville
Vrijdagnacht hebben we met 5 andere meiden de bus genomen richting Sihanoukville. Er was ons gezegd dat dit een hotelbus was met bedden, toilet, etc. Wij hadden dit al wel met een korreltje zout genomen want het blijft natuurlijk wel cambodja. De bus had wel bedden, stapelbedden. Dus voor mensen die claustrofobisch zijn raad ik dit af. We konden niet rechtop zitten en het pad tussendoor was super smal. Daarbij waren de twee persoonsbedden gemaakt voor slanke kleine mensen want wi lagen heel fijn lepeltje lepeltje. Na 10 uur rijden zonder een toilet die wel was beloofd, toch aangekomen in Sihanoukville. Een best goede trip gehad ondanks de lekke band op het eind, wat volgens de buschauffeur geen probleem was. Het maakte alleen veel lawaai.

Veilig en wel in Sihanoukville zijn we naar onze bungalows gebracht. Cove Beach Bungalow. Heerlijke bungalows, rieten dakje, alles van hout en een balkon met een heerlijk idyllisch, uitzicht op zee. Geweldig! Voor een niet al te dure prijs! Kregen we er ook nog gratis huisdieren bij, ratten, mieren en bed bugs, hoefde je niks extra voor te betalen. De eerste dag een lekker relax dagje en even onze slaap inhalen van de busreis.

Zondags hebben we een boottocht gedaan langs verschillende eilandjes. Boven op de boot liggen bakken af en toe aanmeren bij een mooi eilandje. Lekker snorkelen en weer door naar het volgende eiland. Er werd voor ons gekookt op de boot dus lekker verse vis gegeten. Laatste eiland was bamboe eiland. Een super mooi eilandje waar we heerlijk op het strand hebben gelegen en genoten van ons mooie uitzicht.

Maandag een dagje aan het strand gelegen in Serendipity beach. Echt een boulevard en een beetje zo’n cherso idee, wel erg gezellig, maar dus ook erg toeristisch. Lekker uit eten geweest op het strand. Khmer New Year is hier natuurlijk begonnen dus overal op strand kon je vuurwerk kopen. Ik denk dat Bureau HALT hier ook zijn eigen afdeling kan beginnen want veiligheidsregels omtrent vuurwerk kennen ze niet. Ook veel wensballonnen die hier de lucht in gaan. Mooi gezicht!

’s Avonds ook leuke avond wezen stappen en daarbij hoort natuurlijk ook een water gevecht, want het is khmer new year. Watergevecht is een traditie. Na een leuke avond met lekkere cocktails, fijne borrels en een goed watergevecht was het een latertje naar ons hostel.
Volgende ochtend (lees 1 uur later) gingen we met de boot naar het paradijs, koh rong. Wauw wat een supermooi eiland! Geweldig bounty eiland zoals je kent van de mooie films, witte stranden, zo wit dat het zeer deed aan je ogen, diepblauwe zee, palmbomen op het eiland met daartussen de schattige bamboehutjes, ja hoor, hemel op aarde bestaat wel.

Als het ooit kan ga ik hier graag terug naar toe want het was veel te mooi!
Na gesetteld te zijn in ons schattige bungalowtje hebben we lekker gerelaxed op het strand fijn aan ons kleurtje werken en even genieten van onze vakantie als engelse docenten.

Dag erna zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen, nou dit was een hele jungle tocht. Bordjes met -beware of snakes-, -drink plenty of water-, maar een hele vette stoere wandeling! Na onszelf afgebeult te hebben met deze wandeling onder tropische omstandigheden is het aankomen op een super mooi strand alleen maar mooier! Long beach! In een woord wauw, nog hemelser dan de kant waar we al aan zaten. Heel bijzonder en mooi! Een heeeeeeel lang, ja heeeeeel lang strand, vandaar waarschijnlijk ook de naam, long beach. Super wit langs het hele eiland met een uitzicht op een helder blauwe zee en verder niks. Heerlijk weg zwijmelen dus. Lekker dagje gerelaxed en de zonsondergang bekeken, super mooi, daarna met een vissersbootje terug, heerlijk! Wat een leven.

Donderdag helaas ziek dus rustig aan gedaan en ‘s middags alweer afscheid moeten nemen van dit hemelse eiland en met de boot alweer terug naar Sihanoukville, vanuit daar met de nachtbus terug naar Siem Reap. Toch lekker zo’n weekje tussendoor als vakantie.

Terug in Siem Reap was heel gek want siem Reap voelt wel echt als buitenland en ver van huis. Maar toen we terug waren en zelf weer de weg wisten en op de fiets overal naar toe konden voelde dit toch als thuis. Thuiskomen na een week vakantie.

Vrijdag avond afgesproken met Emmelie en Nanda. Zij waren net een dag in Siem Reap. Super om mijn reismatties weer te zien! Heel bijzonder om elkaar in siem reap te zien. Alsof we gisteren uit nieuw zeeland vertrokken zijn. Het was erg gezellig, met nadruk op gezellig.
Volgende ochtend zijn ze bij mijn huisje komen kijken en heb ik ze alles hier laten zien, leuk om het met anderen te kunnen delen en dat ze een echt beeld krijgen van alles.

’s Middags was het dan zover, de familie Kuiper was gearriveerd in het hotel. Na, voor hun dan, een lange reis kwamen ze in het bloedhete Cambodja aan. Ik heb ze snel opgezocht, heeeeel leuk om iedereen weer te kunnen knuffelen, met natuurlijk een traantje, maar errug fijn om ze te zien.
Ook lekker om even van hun luxe te kunnen genieten. Een zwembad, even een plekje waar je binnen kan lopen met airco. Een heeerlijke douche met dikke stralen, poeh, wat kan je zoiets missen, hahahah, merk je pas als je het weer tot beschikking hebt.

Zo’n hotel is natuurlijk heel fijn maar dan zie je natuurlijk niks van Cambodja dus de eerste shock te gaan. In de TukTuk naar de stad. Heerlijk om hun hoofd en reactie te zien tussen het verkeer van Siem Reap. Hectisch zoals ik eerder al omschreef. Maar voor hen natuurlijk een hele ervaring om het dan echt te zien.
‘s Avonds uit eten geweest met Emmelie, Nanda en het thuisfront. Omdat Siem Reap nu een beetje als thuis voelt is het heel gek om iedereen hier te hebben. Alsof ik ze mijn plekje laat zien. Wel heel fijn om allemaal vertrouwde mensen om je heen te hebben. Erg fijn.

Omdat de kuipertjes na hun reis moe waren zijn ze op tijd terug gegaan naar hun hotel en heb ik gezellig na geborreld met Nanda en Emmelie. Net als vanouds, gelukkig verleren we dat niet! Daarna hen uitgezwaaid want zij gingen alweer door naar de volgende stad. Veel plezier dames! Enjoy!

Volgende dag weer vroeg naar het hotel van de kuipers. Eerst even lekker gebruik gemaakt van het zwembad. Heerlijk natuurlijk. Daarna ben ik de gids gaan uithangen en heb ik ze van alles laten zien. Zondag eerst natuurlijk naar mijn huisje hier in Siem Reap. Heel leuk om hun reactie te zien. Hahah, vooral omdat ze de luxe overgang van hun hotel naar mijn huisje wat groot vonden. Maar erg leuk om ze hier alles te kunnen laten zien en te kunnen voorstellen aan alle andere vrijwilligers. Daarna zijn we naar de kleermaker gegaan. Tamar had de jurk van mij gezien dus was ook wel geïnteresseerd in zo’n op maat gemaakt jurkje. Die woensdag zou die klaar zijn. plaatje laten zien, stofje uitgekozen, maten opgenomen en hopen dat het goed komt.

’s Middags wezen lunchen in Siem Reap en ze daarna meegenomen naar de massage waar ik altijd heen ga. Een hilarisch moment, allan en papa konden niet zo goed tegen het gekietel aan hun voeten dus heel komisch om met zijn allen in een massage zaal te liggen en de mannen te horen lachen. Die massage dames zullen wel gedacht hebben, van die simpele toeristen. Mam werd ook heel lenig gemaakt met benen bijna in haar nek gelegd. Mam zei nog, dat kan ik niet hoor, ja hoor mama, ze zorgen wel dat je dit kan. En hoppa, daar ging haar been. Hahah.

Na allemaal weer helemaal los gemasseerd te zijn en soepel als pasgeboren baby’s zijn we lekker uit eten geweest. Volgende dag heb ik ze over gegeven aan een serieuze gids. Zij zijn lekker naar Angkor Wat geweest om de tempels te bewonderen. Ik ben die dag weer naar het project geweest. Het gekke is dat mijn ouders hier de toerist uithangen en ik dan gewoon mijn leven leid hier door mijn werk te doen. Mayke was die dag ziek dus een dagje voor mezelf. Weinig aan lesgeven toegekomen want we hadden grote schoonmaak. Na Khmer New Year was het een grote troep. Cambodjanen gooien namelijk gewoon alles van zich af. Creëer hier een beeld bij in een sloppenwijk en je krijgt een grote afvalbult.

In deze sloppenwijken halen ze ook geen vuilnis op dus gooien we alle afval op een bult en steken dit in de brand. Enorm stinken en veel rook. Maar je komt wel van je afval af. Om mijn longen nog enigszins proberen te beschermen ben ik in het lokaal gaan zitten. (weinig zin als de muren gewoon open zijn en alle rook binnen komt waaien).

Ik zat hier in de pauze even lekker alleen want de Cambodjaanse leraren praten onderling in het Khmer. Daar zit je dan, ik op een mini schoolbankje die in elkaar gespijkerd is en net niet uit elkaar valt en dan kijk je eens goed rond. Dan kijk je toch ineens op een heel andere manier. Buiten spelen kinderen met knikkers om geld. Niet zoals vroeger bij ons, knikker voor een knikker. Hier wordt er meteen van jongs af aan al zaken gedaan. Af en toe komt er een kind bij me langs om te vragen hoe het is, vertelt zijn naam nog eens en het verdere gesprek houdt op . Meer engels zit er gewoon nog niet in. Ik kijk door de gaten in de muur naar buiten en daar zitten wat vrouwen bij elkaar te kletsen en ondertussen eten klaar te maken. Baby op een arm en waarschijnlijk de dorpsroddels uit te wisselen. Verderop wat vaders bij elkaar een beetje muziek maken, sigaretje roken en potje gokken. Als je dan even langs de armoede kijkt lijkt het net op een ieder ander willekeurig dorp waar mensen hun eigen leven gelukkig leiden. Heel mooi om te zien hoe deze mensen zo positief blijven in alles wat het land in de geschiedenis al mee heeft gemaakt. En nog steeds midden in zitten.
Veel kinderen die ik les geef zijn ‘prostitutie kinderen’. Vader onbekend als toerist zijnde en waarschijnlijk zelf niet eens weten dat hij een kind heeft in Cambodja. Heel erg gek om daar bij stil te zijn.

De overgang om ’s avonds gezellig bij mijn ouders, tamar en allan weer in het hotel te eten is soms dan ook best groot. Maar dat is wel wat je hier overal in Siem Reap tegenkomt. De grote contrasten tussen rijk en arm. Eten in het hotel was ook erg lekker. Hier heb ik iedereen met stokjes leren eten. Familie kuiper haakte al gauw af maar Allan is geslaagd in het eten met stokjes. Talent die jongen he!

Volgende dag heb ik in de ochtend les gegeven en ben ik daarna naar het hotel gegaan. Wat heel leuk is, want het personeel herkent mij al als dochter van de familie dus ik mag ook gebruik maken van de faciliteiten. Top service! Een jongeman van het personeel vertelde mij dat hij heel erg blij was dat ik mijn tijd en energie in vrijwilligerswerk wilde steken. Hij was hier erg dankbaar voor. Lief om dat van de mensen zelf te horen.

Gewacht tot pa, ma, tamar en allan terug kwamen van hun fietstocht want ik zal ze ‘s middags mijn project laten zien. Helemaal uitgemunt van hun fietstocht zijn we naar de scholen gegaan waar ik les geef. Ik had ze lichtelijk voorbereid op de sloppenwijk, maar zoiets moet je natuurlijk gewoon zien.
De docenten vonden het erg leuk om mijn familie te ontmoeten. Lekker met mama knuffelen en mijn vader veel te oud inschatten. Heerlijk wat zijn deze mensen toch eerlijk. Fijn om mijn familie te kunnen laten zien waar ik elke dag zoveel uur doorbreng en waarvoor ik hier uiteindelijk heen gekomen ben natuurlijk.

Met nog een beetje een cultuurshock heb ik ze ‘s avonds de volgende shock laten beleven. Ik heb ze mee uit eten genomen naar mijn wekelijkse tentje, little krama. Ik gok dat ze little grandma bedoelden maar niet wisten hoe ze dit schreven. Het doet er niet toe, het eten is er heeerlijk! Wel zo’n lokaal tentje waarvan je de keuken waarschijnlijk niet wil zien, maar niemand van ons vrijwilligers is er ooit ziek geweest dus met vol vertrouwen nam ik mijn familie hier mee naar toe. Zij met wat minder vertrouwen. Hahaha,

Na het eten waren ze bijgedraaid. Het lekkerste eten wat ze hier tot nu toe nog hebben gehad. En dat voor maar 19 dollar met 5 mensen uit eten! Heerlijk toch dat dat zo kan.
Gauw even de jurk van tamar opgehaald en ja hoor! Helemaal klaar en een super mooie jurk! Paste meteen! Helemaal top! Daarna op naar de Night Market. Alle souvenirtjes inslaan voor een leuk afding prijsje. En joh zat ik er even lekker in. Voor iedereen een leuk prijsje kunnen regelen. Echt handel bloed hè. Alle souvenirtjes meegegeven aan mijn ouders want ik heb simpelweg geen plek in mijn tas voor dat soort dingen. Gelukkig hebben mijn ouders een grote koffer!

Volgende dag moest ik dan toch afscheid van ze gaan nemen. Als ik een ding van deze reis leer is het wel dat ik het heerlijk vind om naar nieuwe plekken te gaan en nieuwe mensen te ontmoeten, maar ik heb een hekel aan afscheid nemen! Daar sta ik dan, pa ma tamar en allan in de bus op naar hun volgende hotelletje in een volgende plaats. En ik zwaai ze uit vanuit mijn vertrouwde Siem Reap. Tot over zes weken!! Veel plezier in de rest van Cambodja.

  • 24 April 2014 - 16:59

    The Very Happy Girls:

    Dear marlon,

    We are soooooo sorry!:)
    But it was sooo lovely to see you again!

    Cant wait to catch up in Holland!♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

  • 24 April 2014 - 18:41

    Olaf En Tonny:

    Hey lonnetje
    Wat heerlijk dat je je pa en ma tamar en allan hebt gezien. Super verhalen. Wij hebben onze 1ste week er ook op zitten en het ging prima!! Vanmiddag het mooiste compliment wat je kunt krijgen gekregen..... de deelnemers hadden je pa en ma deze week niet gemist. Volgende keer doe ik het weer met jou samen oke. Want dat was ook super. Groeten uit een zonnig lemele vandaag 21°. En het was de hele week al zo heerlijk.

  • 26 April 2014 - 12:26

    Bert V.d.Vegt:

    Hoi Marlon, prachtig om jou reis verslag te lezen. En mooi dat je het zo naar je zin hebt, en ook thuis voelt, ook in Cambodja. Dat je zo ver weg weer zoveel kan betekenen voor deze mensen, hoe jij het meemaakt en de familie die jou komt opzoeken geweldig. Succes nog de komende weken. En denk zeker dat deze uitstap jou het hele leven zal bijblijven.

    Groetjes Bert v.d.Vegt


  • 27 April 2014 - 19:41

    Grietjekuiper:

    Hallo Marlon

    Wat weer een fijn verhaal een reis die je altijd bij zal blijven Ook heel bijzonder dat pap mam tamar
    en alan daar zijn
    Zij een indruk opdoen hoe jij daar bezig bent Hier is alles oke De oudjes doen het goed
    Marlon wens je nog een goede tijd daar Dikke knuffel van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlon

Gatsby Night in Cambodja, Siem Reap

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 20407

Voorgaande reizen:

14 Maart 2019 - 14 Mei 2019

Emigreren met Activity International

04 Februari 2014 - 04 Juni 2014

On Journey

Landen bezocht: