Happy Birthday!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu Happy Birthday!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marlon Kuiper - WaarBenJij.nu

Happy Birthday!!

Blijf op de hoogte en volg Marlon

12 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Eventjes stil geweest maar hier is die dan weer, een nieuw reisverslag!

Ik moet wel even diep graven om te bedenken wat ik de afgelopen twee weken dan ook alweer gedaan heb!
De dag dat ik mijn ouders heb uitgezwaaid hadden we ‘s middags op het project een tussentijds gesprek. Zo konden wij allemaal onze bevindingen uitspreken. Wel erg goed. Wat wij gemerkt hebben is dat het engels van de docenten wel verbeterd kan worden. Zo krijg je goede engelse docenten en heb je uiteindelijk geen tot weinig vrijwilligers meer nodig. Dat is het uiteindelijke doel natuurlijk. Dit is meteen opgepakt door de directeur en vanaf nu geven wij de docenten elke dag engelse les.

Zaterdag de 26e! Koningsdag! Ondanks dat we dan nu in Cambodja zitten mogen we dat natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Het was wel anders dan andere jaren maar daarom niet minder leuk. Alles oranje aangekleed in het huis. Leuke dag gehad. Samen gebarbecued en ouderwetse hollandse spellen gedaan. Van stoelendans, koekhappen en uiteraard spijkerpoepen. Hilarisch! Leuke dag gehad!


Woensdag waren er op school drie sponsoren. Zij geven de school elk jaar een groot bedrag. En komen dan ook vaak langs om te kijken hoe het met de school gaat en wat ze daarmee gedaan hebben. Om deze mensen te bedanken werd er een groot feest gegeven voor iedereen.
Om zes uur ( ’s ochtends, heeeel vroeg dus…) zaten wij met zijn allen groentes te snijden en van alles te schillen. Er werd enorm veel eten gekookt voor monniken, mensen uit de sloppenwijk en alle kinderen.
Na eeeenorm veel groentes gesneden te hebben gingen we met de monniken bidden. Dit bidden duurt zo’n uur, of twee, of drie. Afhankelijk hoelang je dat zitten volhoud. Hahah,
Geloof me, dit zit niet heel lekker. Maar wel super tof om dit mee te mogen maken. Helpen met de voorbereiding van zo’n grote maaltijd en meegenomen worden in de tradities van hun cultuur.
We werden tijdens het bidden ook echt naar voren geduwd om zo dicht mogelijk bij de monniken te zitten. Mensen gunnen je dit echt. Er werd mij ook gezegd dat ik goede dingen mocht wensen voor in mijn leven en die van anderen.
Na het lange gebed kregen we allemaal een schaaltje rijst en ik had hier wel erg veel zin in. Het rook lekker, maar aan het einde moesten we deze rijst weer terug geven aan de monniken. Was dat even een teleurstelling! Na de hele gebedsriedel mochten we dan toch ook zelf eten. Rijstsoep met alle groentes die wij daarvoor drie uur lang gesneden hadden.
De sponsoren gaven de kinderen ook allemaal een schriftje en de armste families uit de sloppenwijk kregen een groot voedselpakket.
Mooi om te zien en een hele ervaring dus.

Toen wij aan het eind van de week naar ons project wilden kwam er een enorme storm aan zetten. Onweer en veel regen. Geen goed idee om op de fiets te gaan dus hebben wij een tuktuk gebeld. Geweldig! De tuktuk heeft luikjes die hij dichtritst zodat je niet nat wordt. Je zit dus eigenlijk gewoon in een vervoerbare tent! Lijkt net op kamperen in nederland!

Leuk weekend gehad want dit is mijn laatste weekend dat ik 22 ben! Maandag dan mijn verjaardag! Iedereen was super lief voor mij! Mijn kamer werd vol met balonnen gestopt! Vloer was niet terug te zien! Super lief! Leuk kadoo’tje met van elk huisgenootje een leuke lieve tekst! Super tof van iedereen. Op mijn project hadden zelfs twee docenten een taartje voor mij gehaald en kwamen zingend de klas binnen met een kaarsje erop. Super lief! ’s Avonds met alle huisgenoten/vrijwilligers uit eten geweest. Als verassing hadden ze voor mij een grote taart gekocht met 23 kaarsjes! Super leuk!! Mooie wens gedaan en alle kaarsjes in een keer uitgeblazen!! Super toffe verjaardag gehad

Wel gek om mijn verjaardag eens anders dan anders te vieren want normaal is dit elk jaar zo goed als hetzelfde, taart eten en borrelen bij mij thuis en dan door naar het bevrijdingsfestival. Dit jaar iets totaal anders! Maar daarom niet minder leuk!

Afgelopen weekend hebben we de Flight of the Gibbon hier gedaan. Hangend aan kabelbanen door de jungle heen! Supergaaf! Een heel andere ervaring om de jungle te zien want je ziet nu alles van bovenaf, 21 plateau’s en de hoogste was 42 meter en 300 meter lang. Super ervaring en mocht je in siem reap zijn een echte aanrader! Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!

Nog maar drie weken en dan ben ik alweer thuis! Tijd vliegt! Vanavond gaan we naar Phnom Penh om de Killing Fields te bezoeken en vrijdag heb ik alweer mijn laatste dag op mijn project.
Tijd vliegt hier! Alleen maar een goed teken!

  • 12 Mei 2014 - 19:05

    Hannie :

    Hallo daar, geweldig om je verhaal weer te lezen, wat kun je leuk schrijven, het is zo beeldend dat ik het plaatje zo voor me zie. Ongelofelijk dat de tijd zo gauw gaat en dat je binnenkort alweer terug vliegt. Geniet van de laatste weken op Cambodja en sluit vrijdag je project op een goede manier af. lieve groeten vanuit Ede

  • 13 Mei 2014 - 15:24

    Louise:

    hoi lieve marlon hoe gaat het daar?. is het daar lekker weer? hoe veel graden is het daar? heb je het leuk gehad daar?. ik mis je wel heel erg heel veel plezier nog wat je allemaal gaat doen groetjes uit beekbergen in apeldoorn van louise

  • 13 Mei 2014 - 19:38

    Grietjekuiper:

    Hallo Marlon Wat fijn weer een verslag op de laptop te vinden Prachtig zoals je weer een verslag schrijft
    moet elke keer weer lachen
    Wat fijn dat je zon leuke verjaardag had Daar kon geen festival tegen op
    Ja nog 3 weekjes dan kom je de zonnebloemweg weer onveilig maken Wat zal het fijn zijn
    meidje als je weer thuis bent Ik wens je nog een fijne tijd daar Wens je ook vrijdag een mooie
    dag geniet er van Een lieve groet en dikke knuffel uit een koud winderig Lemele Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlon

Gatsby Night in Cambodja, Siem Reap

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 20404

Voorgaande reizen:

14 Maart 2019 - 14 Mei 2019

Emigreren met Activity International

04 Februari 2014 - 04 Juni 2014

On Journey

Landen bezocht: